Selasa, 6 Disember 2011

Secebis Renungan

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام على من اتبع الهدى
الحمد لله رب العالمين
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن واله, وبعد

Imam Syafie telah menulis dalam kitabnya al-Umm, bahawa ia tidak akan memberikan keringanan pada solat berjemaah.

Apakah makna kenyataan Imam Syafie ini?
Kenyataan Imam Syafie ini tiada lain melainkan menyatakan bahawa solat fardhu berjemaah bagi lelaki dewasa yang tiada uzur itu adalah wajib fardhu ain.

Kenyataan ini juga membuktikan bahawa telah ada dan bahkan mungkin sudah banyak permintaan dari kalangan umat Islam yang mahu Imam Syafi'ie meringankan hukum solat fardhu berjemaah dari Fardhu Ain kepada fardhu kifayah atau Sunnah Mu'akkad sahaja.

Namun atas ketegasan Imam Syafie dan di atas ketaqwaannya kepada Allah swt, beliau teguh menyatakan bahawa beliau tidak akan memberikan keringanan kepada solat fardhu berjemaah daripada Wajib Fardhu Ain kepada Wajib Fardhu Kifayah sahaja.

Tetapi, setelah 200- 250 tahun kematian Imam Syafie, cubaan untuk meringankan fardhu solat berjemaah ini masih saja diteruskan. Oleh itu bermula dari tahun 400 Hijrah, berbagai kitab telah diterbitkan dan kitab al-Umm tidak lagi digunakan sebagai rujukan umat Islam bahkan sudah amat jarang dibaca apalagi dipelajari.

Kenyataan Imam Syafie ini adalah selari dengan hadis Rasulullah saw yang ingin membakar rumah-rumah orang Islam yang tidak solat berjemaah di masjid. Bahkan ia juga beriringan dengan hadis yang tidak membenarkan sahabat Nabi Muhammad saw yang buta dan sudah tua untuk solat dirumah. Kedua-dua hadis ini adalah hadis sahih yang diriwayatkan oleh banyak perawi-perawi Hadis.

Bahkan di dalam kitab fiqah yang mengatakan bahawa Solat fardhu berjemaah itu sunat atau fardhu kifayah tidak menyatakan hadis ini. Bahkan ada yang mentakwilkan hadis-hadis ini dengan cara yang tidak betul.

Semoga bermanfaat. Amin.

3 ulasan:

  1. alhamdulillah...trima ksih ats prkongsian ini...trase diri ini lmah je krn jrg solat brjemaah apatah lg di msjid...isk3...doakan sy...=(

    BalasPadam
  2. Bismillah: Mudah-mudahan khair berjaya akhirnya. Aaamiiin.

    BalasPadam
  3. Bismillah: Khairpun doakan saya juga agar dapat istiqamah ye. Aaamiiin.

    BalasPadam