Ahad, 4 Mac 2012

Big Bang Di Dalam al-Qur'an




30.
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ




Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?



بسم الله الرحمن الرحيم

السلام على من اتبع الهدى

Di antara ayat-ayat Allah cukup menakjubkan dan yang cukup jelas dan amat mudah dijumpai di dalam al-Qur'an ialah ayat yang sedang kita bicarakan ini. Ia terletak di dalam ayat 30 Surah al-Anbiya.

Ayat ini baru difahami dengan kefahaman yang sebenar-benarnya dan mendebarkan dada-dada orang yang beriman.

Ia amat difahami bermula dari penghujung abad ke 20. Bahkan ketika ini di dalam abad ke 21 ianya masih lagi menjadi kajian pakar-pakar sains.

Ayat yang amat menakjubkan ini menceritakan bagaimana keadaan bumi dan langit sebelum terjadi big bang dan selepas kejadian big bang itu sendiri. Yang mana sebelum kejadian big bang bumi dan langit semua bersatu dalam satu kumpulan. Setelah big bang terjadi, ianya berpecah-pecah dan bertaburan kesemua arah dan masih bergerak menjauh sehingga hari ini dari tempat asalnya

Apa yang amat menakjubkan iitu ialah, bagaimanakah kitab al-Qur'an boleh menceritakan perkara ini dengan jelas tanpa ragu. Sedangkan ilmu mengenai big bang ini hanya baru dijumpai di akhir kurun ke 20 sahaja. Manakala kitab al-Qur'an telah diturunkan sejak lebih dari 1400 tahun yang lalu. Selain itu keterangan mengenai big bang tidak terdapat dalam kitab-kitab Taurat, Inzil dan Zabur.

Perkara ini menunjukkan bahawa Nabi Muhammad saw bukanlah mencedok mana-mana ajaran dari ugama-ugama lain. Bahkan perkara ini juga menunjukkan bahawa Kitab al-Qur'an itu adalah kitab wahyu yang benar yang diturunkan oleh Allah swt. Kemudian ia juga menunjukkan bahawa kitab al-Qur'an mempunyai berbagai-bagai lagi Ilmu yang belum dapat difahami oleh manusia. Dan Allah swt akan menerangkannya kepada manusia peringkat demi peringkat. Masa demi masa menurut keupayaan manusia itu sendiri memahami keadaan. Dan Allah swt tidak menurunkannya untuk manusia melainkan dengan kadar yang kecil dan diketahui oleh Allah swt jua banyaknya.

Firman Allah swt dalam surah al-Hijr ayat 21:

وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ



Dan tidak ada sesuatupun melainkan pada sisi Kami sahaja perbendaharaannya dan Kami tidak menurunkannya melainkan dengan menurut kadar dan masa yang tertentu.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan