Rabu, 28 Disember 2011

Hikmah dan Rahsia Nabi Musa di pelihara oleh Fir’aun.

File:All Gizah Pyramids.jpg

Bismillah:

1. Menjaga Nabi Musa dari dibunuh Fir’aun sehingga Nabi Musa diutus untuk berjumpa dan berdakwah pada Fir’aun.

2. Untuk menjadikan Fir’aun terkejut bahawa orang yang dijaganya dan disayanginya lah yang akan menjadi musuhnya.

3. Untuk memberikan kesedaran pada manusia bahawa anak yang dijaga dan disayangi itu boleh menjadi musuh yang paling besar jika kita berpaling dari Allah swt.

NarmerPalette-CloseUpOfProcession-ROM.png

4. Untuk menunjukkan bahawa hanya orang dalam sahaja yang boleh menghancurkan sesuatu kerajaan yang besar dan kukuh. Oleh itu untuk mempastikan semua orang dalam itu tidak munafiq, Nabi Muhammad saw memerintahkan semua sahabatnya solat berjemaah setiap waktu.

5. Untuk menunjukkan bahawa kerajaan Fir'aun yang terkuat di dalam al-Qur'an adalah simbolik bagi kerajaan Dajjal yang kuat iaitu Amerika ketika ini juga akan runtuh oleh orang dalam. Kerana setiap cerita yang wujud di dalam al-Qur’an itu adalah suatu taqdir yang akan berlaku juga kepada manusia yang lahir kemudian. Kerana al-Qur’an adalah jawami’ul-kalim, iaitu ringkasan dari kumpulan semua kata-kata Allah swt yang tertulis dilauh al-Mahfuz. Manakala di Lauh al-Mahfuz pula tidak ada sesuatu yang tertinggal melainkan ditulis di dalamnya.


Lambang satu dollar Amerika


6. Untuk menunjukkan bahawa di dalam pentadbiran kerajaan Amerika itu ramai orang yang beriman dan menyembunyikan imannya dari diketahui Ketua mereka.

7. Untuk menunjukkan bahawa dakwah yang pertama perlu dibuat oleh Ahli keluarga kepada keluarganya sendiri terlebih dulu.

8. Untuk membuktikan Kuasa Allah Swt Yang Maha Agung. Inilah yang paling penting tetapi terpaksa saya akhirkan kerana jika saya awalkan, mungkin pembaca tidak akan bersemangat membaca huraian yang saya berikan.

9. Anda semua di alu-alukan untuk menambah hikmah dan rahsia-rahsia itu di dalam komen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan