Khamis, 28 April 2011

USAHA MENYATUKAN PENDAPAT SEMUA ULAMA DUNIA

 السلام على من اتبع الهدى
بسم الله الرحمن الرحيم


SURAH SABA'

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَّامُ الْغُيُوبِ .48

Katakanlah lagi: Sesungguhnya TuhanKu, menurunkan wahyu (kepada Nabi-nabi pilihanNya) dengan perkara yang benar; Dia sentiasa Mengetahui akan segala perkara yang ghaib.

49. قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ

Katakanlah lagi: Telah datang kebenaran (Al-Quran yang memberi segala kebaikan), dan perkara yang salah tidak memberi sebarang kebaikan di dunia, usahkan hendak mengulanginya di akhirat.

50. قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَىٰ نَفْسِي ۖ وَإِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِمَا يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ

Katakanlah lagi: Sekiranya aku sesat maka bahaya kesesatanku akan menimpa diriku sendiri dan jika aku beroleh hidayat petunjuk maka yang demikian disebabkan apa yang telah diwahyukan oleh Tuhanku kepadaku; sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Dekat.

51. وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ

Dan (sungguh ngeri) jika engkau melihat (keadaan orang-orang yang bersalah itu) ketika mereka gelisah takut (menyaksikan azabnya) serta mereka tidak mendapat jalan mengelaknya dan mereka pun diambil dari tempat mereka berada (untuk dibawa ke tempat azab).

52. وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ

Dan (pada ketika itu) mereka berkata: Kami sekarang beriman kepada kebenaran yang di bawa oleh Nabi Muhammad (s.a.w); (apa jalannya) dan bagaimana caranya mereka dapat mencapai iman dari tempat yang jauh?

53. وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ ۖ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ

Pada hal mereka telah mengingkarinya sebelum itu dan mereka pula selalu melemparkan tuduhan-tuduhan buta terhadap kebenaran itu dari tempat yang jauh? (sudah tentu salah).

54. وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ

Dan disekatlah di antara mereka dengan (iman) yang mereka ingini, sebagaimana yang telah dilakukan kepada orang-orang yang sama keadaannya dengan mereka pada masa yang lalu; sesungguhnya mereka dahulu berada dalam keadaan syak yang meragukan.


Adakah ada orang yang dapat hidayah dari tempat yang jauh? Adakah ada orang yang dapat hidayah jika ia tidak sentiasa bersama-sama berhimpun dengan orang yang betul

pahala yang tinggi itu terdapat rahsia yang tinggi pula. Apabila pahala yang tinggi itu berbeza dari dalam hati ulama, ada yang tinggi pahalanya ada pula yang kurang tinggi pahalanya, maka persamaan pendapat sukar dibuat jika ulama berbeza hidayat yang diterima dari Allah.

Cara terbaik dan tidak boleh diabaikan untuk ulama-ulama berijtihad ialah, mereka perlu berada bersama-sama dalam waktu sebulan dua di tempat yang paling mulia di bumi Allah swt yang tidak ada pengaruh dajjal di dalamnya untuk berijtihad. Seperti di madinah al-Munawwarah atau di Makkah. Ketika ini cara ini amat mudah untuk dibuat dengan adanya kemudahan yang wujud. Mengapa kita tidak mahu melakukannya? Pada pihak kerajaan, lakukanlah cara seperti ini untuk kamu memberikan apa-apa hukum-hakam yang berkaitan Islam, mahupun fatwa. Selain mudah berbincang dengan ulama, mendapat hidayat yang tertinggi, mesra dengan ulama, hati dan pendapat juga akan semakin bersatu. Kita bukan menyokong salafi mahupun wahabi, bahkan kita juga bukan menolak mana-mana mazhab lain, namun kita perlu mendapatkan hidayah yang tertinggi itu terlebih dulu, menyatukan hati ulama-ulama dengan kasih sayang, sebelum membuat apa-apa hukum mahupun fatwa. Allahu Akbar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan