Rabu, 4 Mei 2011

Dari Hati Ke Hati


Bismillah: 
Wahai hati, mengapa dikau hanya pandai mencari alasan untuk mengelakkan kewajipan dan perintah Allah, Namun dikau tidak mempunyai alasan untuk mencari keredhaan Allah?
Wahai hati, mengapa dikau tidak merenung ayat-ayat al-Qur'an dan menghayatinya?  Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang yang bila dibaca ayat-ayat al-Qur'an, maka hati mereka akan kecut kerana takut kepada Allah.
Wahai hati, kenapa dikau tidak takut pada Allah sedangkan dikau tahu, Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui apa yang dikau bisikan pada dirimu sendiri?
Wahai hati, kenapa dikau tidak mencintai Allah sedangkan Allah menyatakan di dalam al-Qur'an pada setiap permulaan surah-surahNya bahawa Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang?
Wahai hati, belumkah dikau tahu bahawa orang yang belum cinta kepada Allah swt. dan RasulNya, maka dia tidak dikira beriman, atau sekurang-kurangnya dia adalah seorang yang palsu. Wa iya dzu billah min dzalik. 
Wahai hati, Adakah dikau sudah tahu bahawa dikau tidak akan pernah khusuk dan rendah hati pada Allah swt melainkan jika dikau mencintai Allah swt lebih dari yang lain?
Wahai hati, sampai hati dikau tidak mencintai Allah dan RasulNya.
Wahai hati, mengapa dikau tergamak membiarkan umat Islam menderita dimamah dan dikeroyok oleh anjing-anjing hutan yang liar.
Wahai hati, tidak adakah sesuatu membisikan padamu agar menerima Islam setulus hati dan menjauhi musuh-musuh Allah sejauh-jauhnya?
Wahai hati, tidak adakah sesuatu membisikkan padamu untuk membantu umat Islam dan tidak memperdulikan ugutan musuh-musuh Allah itu?
Wahai hati, tidak pedulikah dikau ancaman-ancaman Allah swt pada orang-orang yang tidak memperdulikan perintahnya?
Wahai hati, tidakkah dikau melihat kesan-kesan yang terjadi pada orang-orang yang menolak perintah-perintah Allah?
Wahai hati, bukankah ujian-ujian yang telah Allah berikan padamu selama ini membuatkanmu berfikir, namun kenapa dikau masih tidak memperdulikannya, adakah dikau mahu ujian yang lebih berat lagi?
Wahai hati, segala ujian yang dikau terima dan dikau lihat pada orang-orang yang engkar sebelum ini adalah jauh lebih ringan dari siksaan Allah swt di akhirat, tidakkah dikau takut dan risau? 
Wahai hati, kita adalah sama. Kita makhluk ciptaan Allah swt. Maka janganlah dikau engkari penciptaan Allah swt itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan