Jumaat, 22 April 2011

Nama Asal Brunei




Sila klik..




Asal Nama Brunei

Mengikut pengkaji sejarah Brunei, nama perkataan Brunei berasal dari perkataan "baru nah". Dan dari dalam internet, penulis mendapati pengkaji sejarah dari Indonesia berpendapat, perkataan Brunei berasal dari nama pokok.



Berasal Porne


Selain itu penulis berpendapat, bahawa Nama Brunei itu berasal dari perkataan Porna, atau Porne, kerana berkemungkinan pulau porne ( Borneo) dinamakan atas nama Purnawarman. Berkemungkinan Pulau Borneo telah ditakluki oleh Purnawarman, maka Pulau Borneo yang ditaklukinya dinamakan dengan nama Porni atau Porne. ( Lahjah India)



Hilangnya Perkataan Warman


Warman tidak disebut pada nama pulau tersebut kerana warman adalah nama keturunan atau juga bererti Raja. Perkataan warman banyak disebut pada pemerintah dan raja raja Indonesia, seperti Mulawarman, Aditiawarman dan banyak lagi.


Porne Menjadi Poni


Walau bagaimanapun, dalam sejarah china, Pulau Porne tidak dinamakan Porne, tetapi pone atau poni atau puni. Huruf ‘R’ tidak disebut dalam nama puni ini, mungkin kerana lahjah orang-orang cina yang tidak pandai menyebut huruf ‘R’.


Menjadi Borne atau Burni


Setelah Islam tiba di Porne, Pulau Porne tidak lagi dinamakan sebagai Porne, tetapi Borne, atau Bornei, atau Borni. Huruf ‘P’ bertukar menjadi ‘B’, mungkin kerana lahjah orang arab tidak pandai menyebut huruf ‘P’. Sepertimana lafaz perkataan ‘Pepsi” bertukar menjadi ‘Bebsi’.


Menjadi Borneo


Namun apabila eropah tiba, perkataan Borne dijadikan Borneo, mungkin kerana kebiasaan orang-orang Itali yang menggunakan huruf ‘O’ dihujung kalimah mereka. Seperti “Filipin” menjadi “Filipino” dan lain-lain.


Sila klik untuk melihat jelas

2 ulasan:

  1. pasal Brunei nie sya belajar kursus asia di asia tenggara semestar ini...best...Menarik sebab Brunei antara kerajaan lama yang masih wujud hingga skrag...

    BalasPadam
  2. tanah Punt yang misteri

    BalasPadam